Sunday 15 May 2011

Avel för hälsa

Avel för hälsa

Jag har en första gång doe holland lop som gav mig tre satser.

Chestnut - största huvud det här kitet jag någonsin sett och kan sitta upp bra.
Trefärgad - mindre fylligt kit, men sitter upp fint
Harlequin - mycket lik tricolor men sitter mer platt

Jag vill hålla kastanjen MEN ...

Eftersom avel för hälsa är ett primärt fokus för mig jag fundera om jag borde.

Detta kit verkar ha en långsammare utveckling av matsmältningssystemet ... om jag ger gräs det är det enda som får en poopy rumpa. Den andra inte. Det är också den enda som utvecklat lite av bolåda ögat. MEN detta kit har också floofier hår som när jag klippte håret, ögonen bra. DET ÄR INTE luddig lop ... men lite floofier och jag förväntar mig en gång att hon ruggningar hennes hår blir normal.

Så hur behandlar jag detta kit? Som en slakt eftersom det är den enda som har frågor? Som potentiell keeper och hoppas att hon kommer att växa ur det här?

Jag gillar att hålla kaniner som är relativt problemfri ... floffier hår i satser jag kan klara av att är det bara två snips med en sax. MEN ..

Ja .. jag antar att jag borde försöka att ... klippa hår nedanför och se om det löser poopy rumpan frågan .. så där är bara en DUH ögonblick. :)

Men frågan är en som fortfarande står. Vad gör du om du ras för hälsa och du har en trevlig kit verkar inte ohälsosamt ... bara långsammare att utveckla en viss sorglös kriterier?

No comments:

Search